Christian Back Kirkegaard

Min vej til musikken
Mine første koncerter blev spillet på min mormors gryder og skåle i hendes køkken. Efter et par koncerter mente “publikum” dog, at det var bedre, hvis koncerterne foregik et andet sted end der, hvor de lavede mad.
Jeg blev snart bidt af musikken og især af trommerne, og et par år senere begyndte jeg til trommeundervisning i musikskolen og blev her introduceret til marimba og slagtøj af min lærer. Derigennem kom jeg til at spille med marimbaorkestret “Los Marimbas” i Viborg, hvor jeg fik mange gode venner og oplevelser. Dét at spille musik sammen med andre blev definerende for mit arbejdsliv, og i dag arbejder jeg med at give mine elever gode oplevelser, hvor vi er sammen om musikken.
Jeg tror, at det er en meget stor ressource at tilegne sig et instrument og blive i stand til at udtrykke sig gennem musik, og i mit arbejde på Skive musikskole forsøger jeg at give alle, store som små, redskaber til at gøre netop dette.

Jeg er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som slagtøjsspiller og når jeg ikke underviser på musikskolen, spiller jeg ofte med symfoniorkestre og andre orkestre.

Om slagtøjsundervisning:
Slagtøj er fx trommesættet, som de fleste spiller, men også pauker, marimba, xylofon, bækkener, tam-tam og triangel. Med et par stikker i hånden har man mange muligheder for at spille musik – både for sig selv og sammen med andre.
Rytmisk/urytmisk, kraftigt/svagt, stillestående/energisk, tonalt/atonalt, højt/lavt, skarpt/blødt, svævende/jordbundet – alle disse farver og stemninger er elementer i arbejdet med musikken.
På musikskolen har vi både soloundervisning på trommesæt/marimba/slagtøj og holdet “Tosset med Trommer”, som er holdundervisning for begyndere. Her lærer vi sammen alle mulige slagtøjsinstrumenter at kende og øver os i at spille på dem. Derudover er der musikskolens slagtøjsensemble, som er for elever, der går til soloundervisning. I løbet af sæsonen spiller vi koncerter – både på musikskolen og andre steder. Det giver nogle helt særlige oplevelser og erfaringer at spille for andre og bruge musikken i fællesskab.

Klassisk slagtøj
Trommesæt